Z. Homola (Úterý 4. prosince 2007)
Čtení o templářích je poučné. Přišli do Prahy po r. 1232, víc jak sto let po vybudování dotyčných rotund. Nicméně měli svébytné znalosti převzaté z Blízkého východu.
Rotunda sv. Vavřince a další méně známá (nově objevená) rotunda sv. Václava uprostřed dnešního severního křídla býv. Jezuitské koleje při sv. Mikuláši na Malé Straně by mohly být také zajímavé. Vavřinec byl postaven ve stejném období jako Kříž a Longin, Václav je prvně zmiňován v polovině 13. století, byl postaven na místě zázraku, tedy asi ne dle nějakého prostorového plánu.
Když bádáte o Jeruzalémě, Karel IV., jak známo, naplánoval prý Nové Město podle půdorysu Jeruzaléma, zejména část kolem Karlova náměstí prý opakuje i rozměry chrámového okrsku a přilehlých ulic. Tradují se i různé magické motivace při stavbě Karlova mostu aj. My sice diskutujeme o románském období, ale nelze vyloučit něco podobného (co se Jeruzaléma týče) i v té době.
Rotunda sv. Vavřince a další méně známá (nově objevená) rotunda sv. Václava uprostřed dnešního severního křídla býv. Jezuitské koleje při sv. Mikuláši na Malé Straně by mohly být také zajímavé. Vavřinec byl postaven ve stejném období jako Kříž a Longin, Václav je prvně zmiňován v polovině 13. století, byl postaven na místě zázraku, tedy asi ne dle nějakého prostorového plánu.
Když bádáte o Jeruzalémě, Karel IV., jak známo, naplánoval prý Nové Město podle půdorysu Jeruzaléma, zejména část kolem Karlova náměstí prý opakuje i rozměry chrámového okrsku a přilehlých ulic. Tradují se i různé magické motivace při stavbě Karlova mostu aj. My sice diskutujeme o románském období, ale nelze vyloučit něco podobného (co se Jeruzaléma týče) i v té době.